Het afvoerputje qua kostprijs kan iedereen vinden

Tholen - In de huidige arbeidsmarkt is een groot verloop van uitzendkrachten te zien en is de vraag naar ervaren personeel groot. Goede krachten aan je binden is niet makkelijk. Is het dan maar een kwestie van gewoon de portemonnee trekken? Volgens Willem Verwoerd van Custo & Partners niet. "Niet voor bedrijven die het verschil willen maken." Bedrijven als uitzendbureau Tradiro, kwekerij Schenkeveld en verschillende andere zijn het met hem eens.

Eerste levensbehoeftes niet meer genoeg
In de huidige markt is een groot verloop van uitzendkrachten te zien. "Voorheen was de Poolse werkkracht te binden door in de eerste levensbehoeftes te voorzien: huisvesting en vervoer. Dat is totaal veranderd", ziet Willem. "Tegenwoordig moet je meer doen om goede krachten aan je te binden. Zaken als extra aandacht, extra communicatie en transparantie zijn geen unique selling points meer voor uitzendbureaus. Tarieven lager dan € 15,50 en ook nog verwachten dat mensen ervaring hebben, dat bestaat niet meer. Met alleen je uurtarief het verschil proberen te maken, is niet alleen achterhaald, maar kan ook in de papieren lopen." 

Custo & Partners is al langer actief met andere vormen van beloning. Sinds 3 jaar zijn ze actief met het RGGS programma, gekoppeld aan een beloningssysteem worden de totale arbeidskosten van een seizoen verdeeld over de werknemers naar gedane arbeid en na meting op kwaliteit, gedrag en verzuim. "Zo beloon je werknemers vanuit een rechtvaardigheidsprincipe", vindt Willem. "Loon voor gedaan werk en het formeren van energieke teams is waar de behoefte ligt. Dat zorgt voor een andere motivatie dan wanneer je iedereen hetzelfde loon betaalt, ongeacht de prestaties." 

Besparing
De praktijk leert bovendien dat dit gepaard kan gaan met een flinke, structurele besparing. Op het totaal aantal geplande uren voor 2017 binnen het programma, 650.000, schat Willem vanuit de ervaringscijfers in dat het RGGS-programma ten opzichte van traditionele modellen, minimaal 55.000 uur zal gaan besparen in 2017. "En als je dat weer vertaalt naar besparing van bedden, auto gebruik, wc papier enz enz, dan timmeren we duurzaam ook nog eens aan de goede kant." 

Hoe dat in de praktijk werkt, laat hij zien aan de hand van de cijfers van een tomatenkweker (6 ha) die in het eerste jaar al 5.000 uur bespaarde. In het tweede jaar werd deze besparing in uren niet alleen gecontinueerd, maar werd-ie zelfs nog iets groter. Ook bij Schenkeveld Tomaten werd in het eerste RGGS-jaar een mooi resultaat behaald en daarom wordt het systeem dit seizoen op de overige locaties binnen Schenkeveld ingezet. "Dat komt niet alleen door het systeem, maar ook door de samenwerking met het uitzendbureau", vindt Willem. "Binnen deze driehoek wordt er flink getimmerd aan 7 zekerheden en de wil om het elke week beter te doen met elkaar." 

Uitzendbureau met verantwoording
Volgens Willem is de win/win/win situatie er voor de teler, de uitzendkracht en het uitzendbureau. De RGGS-methode vraagt dan ook niet alleen een bepaaldevisie van een teler, maar benodigd ook een uitzendbureau met ballen, vindt Willem. "Het afvoerputje in kostprijs weten we allemaal te vinden en de Poolse vijver is aardig leeggevist. Door voorafgaand aan het teeltjaar garant te staan voor een stukje resultaat, is het uitzendbureau ook afhankelijk van hun eigen mensen. Je gaat een strategische samenwerking aan." En dat werkt, ziet hij. Inmiddels hebben meer dan tien uitzendbureaus zich aangesloten bij het initiatief. "Ook zij willen het verschil niet meer maken op uurtarief, maar op ketensamenwerking. Zo kom je tot besparingen in de totale arbeid van de organisatie." 

Vernieuwende telers
Langzaam merkt Willem ook dat meer telers met het programma aan de slag gaan. "Voorop de visionaire glastuinbouwondernemers, zoals dus Schenkeveld Tomaten, Kwekerij de Wieringermeer, Kwekerij Andijk, Oussoren Trostomaten, De Bakker Westland, Zuidgeest Growers en Van Veen Gerbera. Het is ook niet makkelijk: RGGS is vernieuwend en elke verandering levert in eerste instantie wat weerstand op." Juist dat maakt het extra gaaf om later de effecten te zien, vindt Willem. "Bij Leon Schenkeveld zie je hoe de mensen aan het einde van de dag de kantine inrennen, om te kijken hoe ze er qua resultaat voor staan. Dat maakt het extra leuk." 

Bron: Groentenieuws. (http://www.groentennieuws.nl/artikel/156481/Het-afvoerputje-qua-kostprijs-kan-iedereen-vinden)